Vedtægter:
§ 1. Navn.
Foreningens navn er Grundejerforeningen Grønneled, der afløser de tidligere grundejerforeninger Knudshave, Sydgrænsen og Parcelhusejerforeningen Grønneled.
§ 2. Hjemsted og værneting.
Foreningens hjemsted er Brøndbyvester, Brøndby kommune; dens værneting er Glostrup Retskreds.
§ 3. Formål.
Foreningen har til formål at varetage medlemmernes interesser vedrørende deres rettigheder, forpligtelser og trivsel som parcelhusejer i kommunen. Foreningens bestyrelse er berettiget til at udfærdige forslag til Ordensregler. Forslaget skal vedtages på en generalforsamling med 2/3 flertal af de fremmødte gyldige stemmer. Eventuelle ændringer af såvel Vedtægter og Ordensregler skal herefter godkendes af kommunalbestyrelsen. Reglerne træder i kraft fra det tidspunkt, de er udsendt til medlemmerne.
§ 4. Medlemspligt.
Der er medlemspligt for alle ejere af en parcelhusgrund i Grundejerforeningen Grønneled. Grundejerforeningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af ejendomme, som er beliggende inden for foreningens område - og som tidligere har været medlemmer af Knudshave, Sydgrænsen og Parcelhusejerforeingen Grønneled. Bestyrelsen kan dog på skriftlig begæring optage tilstødende parcelhusgrunde uden tilhørsforhold til andre grundejerforeninger som medlemmer.
§ 5. Medlemsbidrag.
Medlemmerne er pligtige at betale de bidrag, som generalforsamlingen har fastsat. Et medlem betaler bidrag for hver ejendom, medlemmet ejer, fra det tidspunkt, hvor der er pligt til at være medlem af foreningen. Det årlige kontingent foreslås af bestyrelsen, men fastsættes endeligt af generalforsamlin-gen for næste regnskabsår, der følger kalenderåret. Ekstra kontingent kan udskrives, hvis det findes nødvendigt. Beslutning herom kan træffes på såvel ordinær som ekstraordinær generalforsamling.
§ 6. Generalforsamling.
Den ordinære generalforsamling skal afholdes hvert år i marts måned. Dagsorden, årsregnskab og budgetforslag udsendes til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse. Dagsordenen skal indeholde oplysninger om de sager, der skal vedtages på generalforsamlingen. Ønskes en sag behandlet på generalforsamlingen, må denne skriftligt være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar. Kun rettidig indsendte sager kan behandles på generalforsamlingen. Ingen kan vælges til tillidshverv uden at være til stede på generalforsamlingen. Dog kan der afviges herfra, hvis formanden inden generalforsamlingen har modtaget en skriftlig erklæring fra en person om, at han/hun er villig til at modtage tillidshverv i form af valg eller genvalg m.v. Sådanne erklæringer skal formanden aflevere til dirigenten umiddelbart efter, at denne er valgt for at være gyldige. Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år. Beretningen forelægges til generalforsamlingens godkendelse.
- Fremlæggelse af det reviderede årsregnskab til godkendelse.
- Rettidigt indkomne forslag.
- Budgetforslag for kommende regnskabsår - herunder orientering om kommende aktiviteter.
- Valg af formand og kasserer.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer, bilagskontrollant og suppleanter jfr. § 11 og § 16.
- Eventuelt.
§ 7. Ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes så ofte et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt, eller såfremt mindst 25 % af medlemmerne, der ikke er i restance til foreningen, skriftlig fremsender begæring herom til bestyrelsen med angivet behandlingsemne. En sådan ekstraordinær indkaldelse skal ske senest 3 uger efter begæringens modtagelse. Hvis ikke mindst 75 % af de medlemmer, der har begæret den ekstraordinære generalforsamling indkaldt, er til stede på generalforsamlingen, kan dagsordenen nægtes behandlet. Indkaldelsen skal ske med mindst 14 dages varsel, herfra dog undtaget den i § 10 nævnte "ny generalforsamling", der kan indkaldes med mindst 8 dages varsel.
§ 8. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle foreningens anliggender. Den alene kan ophæve eller ændre vedtægter. Der skal udarbejdes et referat af det, som besluttes på generalforsamlingen. Referatet underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.
§ 9. Stemmeafgivning - fuldmagter.
Hver parcel har én stemme. Hvor intet andet er bestemt i vedtægterne, afgør generalforsamlingen de forelagte sager med simpelt stemmeflertal. Se § 10 og § 19. Stemmeafgivningen foregår ved håndsoprækning med mindre bestyrelsen eller mindst 3 medlemmer forlanger skriftlig afstemning, hvilket ligeledes foretages, hvis dirigenten erklærer, at udfaldet af en håndsoprækning ikke kan bestemmes med sikkerhed. Medlemmer, der er forhindret i personligt at give møde, kan lade sig repræsentere ved skriftlig fuldmagt. Ingen kan afgive mere end én stemme, foruden sin egen. Sådanne fuldmagter skal, så snart valg af dirigent har fundet sted, afleveres til denne. Såfremt en fuldmagt ikke indeholder begrænsninger, er den gyldig for alle beslutninger, der skal afgøres af generalforsamlingen.
§ 10. Vedtægtsændringer - ”ny generalforsamling”.
For at ændringer i eller tillæg til vedtægterne skal have gyldighed kræves at mindst 50% af medlemmerne er til stede på den ordinære generalforsamling, og at vedtægtsforslagene vedtages med mindst 2/3 af de mødte medlemmer. Opnås dette ikke ved stemmeafgivningen, indkaldes til "ny generalforsamling", der skal afholdes senest 14 dage efter den ordinære generalforsamling, og på hvilken vedtægtsændringerne kan vedtages med 2/3 af de fremmødte stemmer. Inden ikrafttrædelse skal vedtægtsændringerne være godkendt af Brøndby Kommunalbestyrelse. § 11. Bestyrelsen, sammensætning, valg m.v. Bestyrelsen, der skal vælges på den ordinære generalforsamling, består af: 1 formand, 1 kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer. Formand og kasserer vælges særskilt. Formand, kasserer og sekretær oppebærer et af generalforsamlingen fastsat vederlag for at varetage foreningens løbende administration. Valg af bestyrelse gælder for 2 år og således, at formand og 1 bestyrelsesmedlem afgår ulige år, kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer lige år. Genvalg kan finde sted. På den årlige generalforsamling vælges tillige 2 suppleanter, henholdsvis 1. og 2. suppleant, der træder i stedet for de i perioden eventuelt afgåede bestyrelsesmedlemmer frem til næste ordinære generalforsamling. Efter hvert års ordinære generalforsamling konstituerer bestyrelsen sig snarest med en næstformand, der dog ikke må være kassereren. Ved frafald af formand træder næstformanden i formandens sted med dennes beføjelser.
§ 12. Arbejdsområder - økonomisk ansvar.
Grundejerforeningens opgaver varetages af bestyrelsen, der er forpligtet til at bringe de på generalforsamlingen lovligt vedtagne beslutninger til udførelse og i øvrigt lede foreningens anliggender med ansvar over for generalforsamlingen. Bestyrelsen afholder under ansvar over for generalforsamlingen løbende udgifter som er nødvendige for den ansvarlige ledelse af foreningens anliggender.
§ 13. Bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen holder møde, så ofte formanden finder det fornødent, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer skriftlig begærer det af formanden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden (i dennes fravær næstformanden) samt 2 af bestyrelsens medlemmer er til stede. Beslutninger træffes efter stemmeflertal, dog således at formandens eller næstformandens stemme er udslagsgivende, hvis stemmerne står lige. Der skrives referat for hvert bestyrelsesmøde, som efterfølgende sendes til alle bestyrelsesmedlemmer for kommentering / godkendelse. Referatet arkiveres herefter.
§ 14. Gyldige underskriftsforhold.
Enhver retshandel som foreningen har indgået, og som er godkendt af bestyrelsen og underskrevet af formand og kasserer i forening, er bindende for foreningen. Hvis sagen er uopsættelig kan næstformanden træde i stedet for formand eller kasserer, ved deres eventuelle nødvendige fravær.
§ 15. Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Årsregnskabet visende foreningens udgifter og indtægter samt status forelægges den ordinære generalforsamling. Medlemmernes indbetalinger foretages til det sted, som angives af bestyrelsen eller generalforsamlingen. Foreningens midler indsættes på bankkonto i foreningens navn. Kassereren / formanden er ansvarlig for at udbetale / betale alle anerkendte udgifter
§ 16. Revision.
Der vælges på hvert års generalforsamling 1 bilagskontrollant samt en bilagskontrollant-suppleant. Bilagskontrollanterne er forpligtigede til at gennemgå og revidere foreningens regnskab og til at foretage kasseeftersyn mindst én gang hvert år før generalforsamlingen eller så ofte bilagskontrollanterne eller et flertal af bestyrelsen ønsker det. Endvidere er bilagskontrollanterne forpligtet til ved deres underskrift at attestere rigtigheden af de regnskaber og statusopgørelser, der skal forelægges generalforsamlingen for det forløbne regnskabsår.
§ 17. Betaling af medlemskontingent
Det i § 5 nævnte medlemskontingent opkræves i begyndelsen af regnskabsåret. Beløbet, der er fastsat på den foregående ordinære generalforsamling, skal være betalt inden udgangen af februar. Såfremt beløbet ikke er kassereren i hænde rettidigt, fremsendes der ny opkrævning med påløbne omkostninger. Derefter kan foreningen uden yderligere advis straks overgive beløbet med påløbne omkostninger til retslig inkassation.
§ 18. Andre bestemmelser.
De enkelte medlemmers andele i foreningens midler kan ikke overdrages eller pantsættes til tredje mand og kan ikke være genstand for retsforfølgning fra det enkelte medlems kreditorer. De kan kun overgå til nyt medlem i forbindelse med ejerskifte. Det nye medlem indtræder ved ejerskifte i det udtrædende medlems rettigheder og forpligtelser over for foreningen.
§ 19. Foreningens ophævelse.
Vedtagelse af foreningens ophævelse kan kun ske på en generalforsamling, og kun når mindst 3/4 af foreningens medlemmer er til stede og når mindst 2/3 heraf stemmer for ophævelsen. Da der imidlertid på samtlige ejendomme er tinglyst pligt til medlemskab af en grundejerforening, skal ny(e) grundejerforening(er) oprettes umiddelbart efter ophævelsen af Grundejerforeningen Grønneled.
Senest ændret og vedtaget 9/4-2025
Ordensregler:
Ordensregler for Grundejerforeningen Grønneled: Det henstilles, at alle grundejere i Grundejerforeningen Grønneled følger ordensreglementet, så foreningens område fremstår pænt og ordentlig.
§ 1. Hegn:
Den enkelte grundejer har hegnspligt efter hegnsloven. Det betyder, at hegn skal opsættes og vedligeholdes efter hegnsloven. Det er i øvrigt vigtigt at understrege, at de i Brøndby Kommunes lokalplaner regler og retningslinjer ligeledes skal følges. Den enkelte grundejer er pligtig til at vedligeholde den side af hegnet, som vender ind mod dennes grund samt offentlig areal. Den eneste undtagelse vi være der, hvor der ikke er vejadgang - i disse tilfælde skal kommunen vedligeholde hegn mod vejen.
§ 2. Ukrudt og snerydning:
Alle grunde skal anlægges som haver. Al ukrudt bør fjernes inden frøbæring.
Den enkelte grundejer skal ligeledes drage omsorg for, at fortove er ryddet - herunder at ukrudt fjernes, og sne ryddes om vinteren.
Haveaffald eller lignende må ikke afbrændes på grunden, men skal fjernes enten ved kommunens sæsonabonnement eller for den enkelte grundejers egen regning.
§ 3. Aflæssede materialer:
Aflæssede materialer på vej eller fortov skal fjernes straks efter aflæsningen. I øvrigt henvises der til politivedtægtens bestemmelser.
§ 4. Husdyr:
Alle husdyr skal holdes forsvarligt inde på egen grund. Ildelugtende affald i forbindelse med husdyrhold og andre dyr skal straks fjernes af dyreholderen - eventuelt nedgraves.
§ 5. Støj:
Brug af el- og motoriserede redskaber af enhver art er udendørs kun tilladt i tidsrummet kl. 7-20 på hverdage samt kl. 9-17 på lørdage, søndage og helligdage, idet der opfordres til i størst muligt omfang at udvise hensyn til naboer, så støjgener begrænses mest muligt Alle opfordres til i størst muligt omfang at udvise hensyn til naboer, så eventuelle støjgener begrænses i størst muligt omfang.
§ 6. Bestyrelsen har påtaleret:
Bestyrelsen har påtaleret vedrørende bestemmelserne i Ordensreglerne.,
Senest ændret og vedtaget 9/4-2025